Geografi
Undervisningen i årskurs 7-9 ska behandla följande centrala innehåll:
Livsmiljöer
- Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
- Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
- Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.
- Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
- Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.
- Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.
- Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel.
- Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.
Lektionstips:
Låt eleverna ta reda på var det uppstår mest avfall i Sverige och i världen.
Exempel på frågeställningar:
- Var uppstår avfall?
- Vad beror likheter och skillnader i avfallsmängd på?
- Vad kan eleverna göra för att minska sina avfallsmängder?
|
Koppling till kursplanerna
|