Matematik
Undervisningen i årskurs 7-9 ska behandla följande centrala innehåll:
Sannolikhet och statistik
- Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, till exempel med hjälp av digitala verktyg. Hur lägesmått och spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.
Problemlösning
- Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden.
Lektionstips:
Låt eleverna ta reda på hur mycket avfall varje svensk gör av med i genomsnitt varje år. Låt dem presentera det med olika matematiska verktyg och reflektera kring mängdbegreppet och statistik. Arbetet kan ske självständigt, i grupp eller ämnesövergripande.
Exempel på frågeställningar:
- På vilka sätt kan man presentera 500 kg avfall av olika slag med matematiska verktyg?
- Hur mycket avfall ger hela befolkningen upphov till och hur kan man redovisa det?
Statistik finns att hämta i skriften Svensk avfallshantering som kan laddas ner från
Avfall Sveriges hemsida. |